Головна » Статті » КОМП`ЮТЕРНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ » Наші рекомендації |
Продаж товару по акційним цінам:податковий та бухгалтерський облік.
Бухгалтерський та податковий облік операцій з подарунками під час св`яткових акцій В зв’язку з ситуацією, яка склалася навколо відображення в бухгалтерському та податковому обліку операції з преміюванням подарунками постачальників _______________ продукції надаємо відповідні роз’яснення. 1.Наказова документація: Всі операції підприємство закріплює документально. Якщо ми говоримо про розпродаж і безкоштовну роздачу продукції, то, як мінімум, знадобляться: 1)Наказ про проведення новорічної акції (у ньому зазначають мету та умови проведення акції, її строки, систему знижок і подарунків покупцям, відповідальних осіб тощо)(в прикладі додаток 1); 2)Положення про знижки (тут розшифровують розмір, умови надання та групу товарів, на які їх поширюють) (в прикладі додаток 2). Як ви розумієте, перелік невичерпний. За необхідності ви можете підготувати й інші розпорядчі документи. Яка їх кількість і склад — вирішувати вам. Головне — вони мають відображати суть операції. Приклад заповнення згаданих документів згадано нижче в додатках. 2.Податковий облік: 2.1.Продаж зі знижкою: Коли щось реалізують дешевше, ніж завжди, виникає питання: а яка звичайна ціна, чи не вища вона за договірну? Адже на неї орієнтуються при:
Але обґрунтувати, що ціна реалізації зі знижкою відповідає звичайній, досить просто. Підмогою стануть такі норми Закону про прибуток: - пп. 1.20.2, що, зокрема, пропонує враховувати знижки, пов'язані із сезонними та іншими коливання ми споживчого попиту на товари (роботи, послуги), маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки; - пп. 1.20.3 Закону про прибуток для товарів (послуг), що продають шляхом публічного оголошення умов їх продажу, звичайною називає ціну, зазначену в такому оголошенні. Тому, щоб спати спокійно, подбайте про документи, в які закладіть увесь механізм надання знижок. І, звісно ж, мотиви для них. Адже ви не просто так вирішили продати товар на 30, 40, 50% дешевше! Ось і напишіть, чим це викликано. І зробіть це переконливо. Крім того, якщо говорити про роздріб, то красномовним підтвердженням звичайної ціни слугуватимуть цінники. Оскільки вони і є публічним оголошенням. Але пам'ятайте: приймаючи рішення про знижки, необхідно поінформувати покупця про ціну, яка була до і яка стала зараз (ч. 6 ст. 15 Закону про захист прав споживачів). І ось тоді можна сміливо формувати валовий доход і податкові зобов'язання виходячи з продажної ціни. Що стосується валових витрат і податкового кредиту, що відобразили при купівлі акційних (що продаються зі знижкою) товарів, то їх розмір залишається незмінним. Навіть якщо ви продаєте товар нижче за собівартість. Адже від того, що ціна стала меншою, він не втратив зв'язку з господарською діяльністю. Його продаж так само спрямовано на одержання доходу. І тут не варто навіть заглиблюватися у маркетингову політику й аналіз доходності. Коли товар залежується на прилавках, то зменшення ціни на нього, як правило, збільшує попит. А він, як відомо, призводить до збільшення обсягу продажів, виручки та обороту активів підприємства. Вигода очевидна! Обґрунтування відсутності доходу в одержувача наступне: Коли фізособа одержує якісь матеріальні вигоди (доходи) виникає питання: а чи потрібно нараховувати і сплачувати ПДФО? Якщо ми говоримо про знижки (у т. ч. і продаж за 1 грн), то їх сума, що перевищує звичайну ціну, збільшує додаткове благо (доход) працівника підприємства-продавця (абз. "е" пп. 4.2.9 Закону № 889). У нашому випадку цей пункт не працює. По-перше, товари зі знижкою продають непрацівникам підприємства. По-друге, ми довели, що ціна реалізації дорівнює звичайній. І ДПАУ з цим згодна ( див. наприклад, лист від 29.07.05 р. № 7129/6/17-3116). А ось із рекламними подарунками картина дещо інша. Доход, здавалося б, очевидний. Фізособа одержує подарунок. Разом із тим відсутність ПДФО можна обґрунтувати неможливістю персоніфікації. І, що цікаво, ДПАУ це підтримує (див., лист, наприклад, від 18.02.05 р. № 1453/6/17-3116). 2.2.Безкоштовна роздача продукції: Обдаровувати покупців можна під різним соусом. Наприклад, робити подарунки тим, хто купить певний товар або ж роздавати його всім охочим (на вибір). Зрозуміло, що сама по собі безкоштовна роздача призводить до не дуже райдужних податкових наслідків (вважаємо, про це знають усі). Тому її бажано підвести під певну подію. Яку? Вибір є. - Продаж за 1 грн(коп.): Знайомий і перевірений спосіб. Ви інформуєте покупця проте, що за певних умов (або без них) він може одержати безкоштовно продукцію. Щоправда, слово "безкоштовно" фігурувати не повинно. Ви можете запропонувати покупку, припустимо, за 1 грн. Що таке 1 грн. для необхідного товару? Не безкоштовно, але майже задарма! Вочевидь, такий маркетинговий хід слід закріпити у Наказі про проведення акції або ж Положенні про знижки. І тоді в податковому обліку ви показуєте: - валовий доход і податкові зобов'язання виходячи із символічно встановленої ціни; - валові витрати і податковий кредит у повній сумі. - Рекламна акція: Роздавати продукцію можна не просто так, а пов'язавши її з рекламною акцією. Хоча такий шлях менш вигідний, ніж описаний вище. Судіть самі: витрати з безкоштовної рекламної роздачі товарів потрапляють до валових лише в межах ліміту, встановленого другим абзацом пп. 5.4.4 Закону про прибуток— не більше 2% від оподатковуваного прибутку за попередній рік. Тому-то коли прибутку не було або він був незначним, то на витрати, можливо, взагалі розраховувати не доведеться. А валові доходи тут, на наш погляд, дорівнюють нулю. І звичайні ціни обліковувати не потрібно. Крім обмеження витрат, безкоштовна роздача з рекламною метою невигідна тим, що призводить до виникнення податкових зобов'язань з ПДВ. Вони визначатимуться рівнем звичайної ціни (п. 4.2 Закону про ПДВ). Водночас ми вважаємо, можна відстояти весь податковий кредит щодо рекламної продукції. Щоправда, податківці на місцях наполягають, що вхідний податок можуть збільшити лише суми ПДВ у рамках витрат, що включають до валових за пп. 5.4.4 Закону про прибуток. 3.Бухгалтерський облік: Почнемо зі знижок. Зауважимо: особливих тонкощів в їх обліку немає. З одного боку — ви показуєте доход, виходячи з ціни реалізації (з урахуванням знижки) — Кт 702 "Доход від реалізації товарів". З іншого — витрати (собівартість проданих товарів — Дт 902 "Собівартість реалізованих товарів". А чи потрібно проводити уцінку, якщо реалізують продукцію зі знижкою? У П(С)БО 9 "Запаси" говориться про те, що запаси показують в обліку за найменшою з двох оцінок: первинною вартістю або чистою вартістю реалізації (очікуваної ціни реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням передбачуваних витрат на завершення їх виробництва і реалізацію). Отже, коли на дату балансу ціна запасів знижена або вони зіпсовані, застаріли, або іншим чином втратили первісно очікувану економічну вигоду, то проводять уцінку (п. 24, п. 25). Водночас, міркуємо, таку уцінку можна проводити частіше на будь-яку дату. І, нарешті, про безкоштовну роздачу. Коли ви проводите останню як продаж за символічну плату, тоді облік буде таким, як описано вище. А якщо ви роздаєте продукцію в рамках рекламної компанії — такі витрати збільшать Дт 93 "Витрати на збут". Наприклад: Підприємство _____ "_______________________________" на відзнаку дня працівника______________ господарства вирішило провести акцію, що передбачає: - У відділі заготівлі _____________, кожному виробнику _______________ пропонують купити за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) подарунок до дня працівника ___________________ господарства на вибір: - Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт.; У зв'язку з проведенням акції на підприємстві: Додаток 1 _____ «___________________» НАКАЗ ___.__.__ року м.___________ №____ Про проведення акції до дня працівника_______________ господарства З метою збільшення постачання ____________ сировини та формування позитивного іміджу компанії наказую: 1."__" _____________ 200_ року провести акцію: 1.1. У відділі ___________________, кожному виробнику ______________ пропонують купити за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) подарунок до дня працівника _____________ господарства на вибір: - Домашній кінотеатр ВК – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.; 2. Призначити відповідальним за проведення акції начальника відділу заготівлі __________________________ До обов'язків якого входить: 2.1. Скласти і подати на затвердження Положення про знижки. 2.2. Дати завдання касиру _______________ забезпечити реєстрацію знижок і продаж акційного товару через РРО. 2.3. Надати інформацію про проведення акції з оголошенням в Інтернет від __.__.__ року (на власну Інтернет сторінку - www.__________com.ua), де вказати нові ціни (з урахуванням знижки) згідно із законодавством. 3. Головному бухгалтеру зробити відповідні проведення даних операцій в бухгалтерському та податковому обліку. Директор __________ «____________________» ___________________ _____________ З наказом ознайомлені ___________________ ___________________ Додаток 2 Затверджено Директор _______ «__________________________» _____________________ _________________ Офіційні правила акції до Дня працівника _________________ господарства 1. Загальні положення про акцію :
2. Положення про акцію по розпродажу по пільгових цінах: 2.1. В акції можуть приймати участь тільки повнолітні дієздатні фізичні особи - громадяни України, що постійно проживають на території України, а також юридичні особи, зареєстровані на території України. 2.2.В акції не приймають участі: а) фізичні особи та юридичні особи, які не відповідають умовам, зазначеним у п.п. 2.1 даних правил; б) співробітники й представники Організатора, афільовані особи, члени родин таких співробітників, а також співробітники й представники будь-яких інших осіб, які мають відношення до Організації й/або проведення даної Акції, а також члени їхніх родин. 2.3. З метою збільшення постачання сировини та формування позитивного іміджу підприємство прийняло рішення про проведення акції у вигляді продажу товарів згідно переліку з пільговою ціною. 2.4. Встановлена пільгова ціна діє __ _____________ 200__ року в день працівника _____________________ господарства. 2.5. Пільгова ціна поширюються на вказаний в прилюдному оголошенні товар, зокрема наступний: - Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.; 2.6. Пільгова ціна товару на період проведення акції становить 1 грн. (без ПДВ). 3. Додаткове положення про акцію 3.1.У випадку виникнення ситуації, що допускає неоднозначне тлумачення Офіційних Правил, і/або питань, неврегульованих цими Правилами, остаточне рішення приймається Організатором Акції. Рішення Організатора Акції є остаточним й оскарженню не підлягає. Начальник відділу заготівлі _____________________________ У період проведення акції: - продано за 1 грн. (без ПДВ) 71 подарунок. В обліку ці операції матимуть вигляд:
Список використаної літератури : 1.ЗУ «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 року № 283/97-ВР 2.ЗУ «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 року № 168/97 – ВР 3.ЗУ «Про захист прав споживачів» від 01.12.05 року № 3161-IV 4.ЗУ «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 року № 889-IV Оголошення на сайті: www.____________com.ua (можна з додатком офіційних правил): В зв’язку з Днем працівника ___________ господарства відділ заготівлі______________ ___________ «______________________» проводить акцію: тільки в день 19.11.07 року пропонує купити подарунок за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) на вибір: - Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.; Адміністрація _________ «________________________» | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 10731 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 1 | |
| |