Головна » Статті » КОМП`ЮТЕРНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ » Наші рекомендації

Продаж товару по акційним цінам:податковий та бухгалтерський облік.
Продаж товару по акційним цінам:податковий та бухгалтерський облік.
 
 

Бухгалтерський та податковий облік операцій з подарунками під час св`яткових акцій

В зв’язку з ситуацією, яка склалася навколо відображення в бухгалтерському та податковому обліку операції з преміюванням подарунками постачальників _______________ продукції надаємо відповідні роз’яснення.


1.Наказова документація:


Всі операції підприємство закріплює документально. Якщо ми говоримо про розпродаж і безкоштовну роздачу продукції, то, як мінімум, зна­добляться:

1)Наказ про проведення новорічної акції (у ньому зазначають мету та умови проведення акції, її строки, систему знижок і подарунків покупцям, відповідаль­них осіб тощо)(в прикладі додаток 1);

2)Положення про знижки (тут розшифровують роз­мір, умови надання та групу товарів, на які їх поширюють) (в прикладі додаток 2).

Як ви розумієте, перелік невичерпний. За необхід­ності ви можете підготувати й інші розпорядчі докумен­ти. Яка їх кількість і склад — вирішувати вам. Головне — вони мають відображати суть операції.

Приклад заповнення згаданих документів згадано нижче в додатках.


2.Податковий облік:


2.1.Продаж зі знижкою:

Коли щось реалізують дешевше, ніж завжди, вини­кає питання: а яка звичайна ціна, чи не вища вона за договірну? Адже на неї орієнтуються при:

  • продажу товарів (послуг) неплатникам подат­ку на прибуток (або тим, хто сплачує його за іншими ставками), пов'язаним особам, при бартері (пп. 7.1.1, пп. 7.4.1, пп. 7.4.3 Закону про прибуток), коли визна­чають розмір валового доходу;

  • поставці товарів (послуг) усім особам, коли зви­чайна ціна перевищує договірну більше ніж на 20% (п. 4.1 Закону про ПДВ), безкоштовних роздачах для нарахування податкових зобов'язань (п. 4.2 Закону про ПДВ).

Але обґрунтувати, що ціна реалізації зі знижкою відповідає звичайній, досить просто.

Підмогою ста­нуть такі норми Закону про прибуток:

- пп. 1.20.2, що, зокрема, пропонує враховувати знижки, пов'язані із сезонними та іншими коливання­ ми споживчого попиту на товари (роботи, послуги), маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки;

- пп. 1.20.3 Закону про прибуток для товарів (по­слуг), що продають шляхом публічного оголошення умов їх продажу, звичайною називає ціну, зазначену в такому оголошенні.

Тому, щоб спати спокійно, подбайте про документи, в які закладіть увесь механізм надання знижок. І, звіс­но ж, мотиви для них. Адже ви не просто так вирішили продати товар на 30, 40, 50% дешевше! Ось і напишіть, чим це викликано. І зробіть це переконливо.

Крім того, якщо говорити про роздріб, то красно­мовним підтвердженням звичайної ціни слугуватимуть цінники. Оскільки вони і є публічним оголошенням. Але пам'ятайте: приймаючи рішення про знижки, необхідно поінформувати покупця про ціну, яка була до і яка стала зараз (ч. 6 ст. 15 Закону про захист прав споживачів).

І ось тоді можна сміливо формувати валовий доход і податкові зобов'язання виходячи з продажної ціни.

Що стосується валових витрат і податкового кредиту, що відобразили при купівлі акційних (що продаються зі знижкою) товарів, то їх розмір за­лишається незмінним. Навіть якщо ви продаєте то­вар нижче за собівартість. Адже від того, що ціна стала меншою, він не втратив зв'язку з господарською діяльністю. Його продаж так само спрямовано на одержання доходу. І тут не варто навіть заглиблюватися у маркетингову політику й аналіз доходності. Коли товар залежується на прилавках, то зменшення ціни на нього, як правило, збільшує попит. А він, як відомо, призводить до збіль­шення обсягу продажів, виручки та обороту активів підприємства. Вигода очевидна!

Обґрунтування відсутності доходу в одержувача наступне:

Коли фізособа одержує якісь матеріальні вигоди (до­ходи) виникає питання: а чи потрібно нараховувати і сплачувати ПДФО?

Якщо ми говоримо про знижки (у т. ч. і продаж за 1 грн), то їх сума, що перевищує звичайну ціну, збіль­шує додаткове благо (доход) працівника підприємства-продавця (абз. "е" пп. 4.2.9 Закону № 889). У нашому випадку цей пункт не працює. По-перше, товари зі знижкою продають непрацівникам підпри­ємства. По-друге, ми довели, що ціна реалізації дорів­нює звичайній. І ДПАУ з цим згодна ( див. наприклад, лист від 29.07.05 р. № 7129/6/17-3116).

А ось із рекламними подарунками картина дещо інша. Доход, здавалося б, очевидний. Фізособа одер­жує подарунок. Разом із тим відсутність ПДФО мож­на обґрунтувати неможливістю персоніфікації. І, що цікаво, ДПАУ це підтримує (див., лист, наприклад, від 18.02.05 р. № 1453/6/17-3116).


2.2.Безкоштовна роздача продукції:

Обдаровувати покупців можна під різним соусом. Наприклад, робити подарунки тим, хто купить певний товар або ж розда­вати його всім охочим (на вибір).

Зрозуміло, що сама по собі безкоштовна роздача призводить до не дуже райдужних податкових наслідків (вважаємо, про це знають усі). Тому її бажано підвести під певну подію. Яку? Вибір є.


- Продаж за 1 грн(коп.):

Знайомий і перевірений спосіб. Ви інформуєте по­купця проте, що за певних умов (або без них) він може одержати безкоштовно продукцію. Щоправда, сло­во "безкоштовно" фігурувати не повинно. Ви може­те запропонувати покупку, припустимо, за 1 грн. Що таке 1 грн. для необхідного товару? Не безкоштовно, але майже задарма! Вочевидь, такий маркетинговий хід слід закріпити у Наказі про проведення акції або ж Положенні про знижки. І тоді в податковому обліку ви показуєте:

- валовий доход і податкові зобов'язання виходячи із символічно встановленої ціни;

- валові витрати і податковий кредит у повній сумі.


- Рекламна акція:

Роздавати продукцію можна не просто так, а пов'я­завши її з рекламною акцією. Хоча такий шлях менш вигідний, ніж описаний вище. Судіть самі: витрати з безкоштовної рекламної роз­дачі товарів потрапляють до валових лише в межах лімі­ту, встановленого другим абзацом пп. 5.4.4 Закону про прибуток— не більше 2% від оподатковуваного при­бутку за попередній рік. Тому-то коли прибутку не було або він був незначним, то на витрати, можливо, взагалі розраховувати не доведеться. А валові доходи тут, на наш погляд, дорівнюють нулю. І звичайні ціни обліко­вувати не потрібно.

Крім обмеження витрат, безкоштовна роздача з рек­ламною метою невигідна тим, що призводить до виник­нення податкових зобов'язань з ПДВ. Вони визначати­муться рівнем звичайної ціни (п. 4.2 Закону про ПДВ). Водночас ми вважаємо, можна відстояти весь подат­ковий кредит щодо рекламної продукції. Щоправда, податківці на місцях наполягають, що вхідний податок можуть збільшити лише суми ПДВ у рамках витрат, що включають до валових за пп. 5.4.4 Закону про прибу­ток.


3.Бухгалтерський облік:


Почнемо зі знижок. Зауважимо: особливих тон­кощів в їх обліку немає. З одного боку — ви показує­те доход, виходячи з ціни реалізації (з урахуванням знижки) — Кт 702 "Доход від реалізації товарів". З ін­шого — витрати (собівартість проданих товарів — Дт 902 "Собівартість реалізованих товарів". А чи потрібно проводити уцінку, якщо реалізують продукцію зі знижкою? У П(С)БО 9 "Запаси" говориться про те, що запаси показують в обліку за найменшою з двох оці­нок: первинною вартістю або чистою вартістю реалі­зації (очікуваної ціни реалізації запасів в умовах зви­чайної діяльності за вирахуванням передбачуваних витрат на завершення їх виробництва і реалізацію). Отже, коли на дату балансу ціна запасів знижена або вони зіпсовані, застаріли, або іншим чином втратили первісно очікувану економічну вигоду, то проводять уцінку (п. 24, п. 25). Водночас, міркуємо, таку уцінку можна проводити частіше на будь-яку дату.

І, нарешті, про безкоштовну роздачу. Коли ви про­водите останню як продаж за символічну плату, тоді облік буде таким, як описано вище. А якщо ви роздаєте продукцію в рамках рекламної компанії — такі витрати збільшать Дт 93 "Витрати на збут".



Наприклад:


Підприємство _____ "_______________________________" на відзнаку дня працівника______________ господарства вирішило провести акцію, що передбачає:

- У відділі заготівлі _____________, кожному виробнику _______________ пропонують купити за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) подарунок до дня працівника ___________________ господарства на вибір:

- Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт.;

У зв'язку з проведенням акції на підприємстві:

Додаток 1


_____ «___________________»

НАКАЗ

___.__.__ року м.___________ №____



Про проведення акції до

дня працівника_______________ господарства


З метою збільшення постачання ____________ сировини та формування позитивного іміджу компанії наказую:

1."__" _____________ 200_ року провести акцію:

1.1. У відділі ___________________, кожному виробнику ______________ пропонують купити за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) подарунок до дня працівника _____________ господарства на вибір:

- Домашній кінотеатр ВК – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.;

2. Призначити відповідальним за проведення акції начальника відділу заготівлі __________________________ До обов'язків якого входить:

2.1. Скласти і подати на затвердження Положення про знижки.

2.2. Дати завдання касиру _______________ забезпечити реєстрацію знижок і продаж акційного товару через РРО.

2.3. Надати інформацію про проведення акції з оголошенням в Інтернет від __.__.__ року (на власну Інтернет сторінку - www.__________com.ua), де вказати нові ціни (з урахуванням знижки) згідно із законодавством.

3. Головному бухгалтеру зробити відповідні проведення даних операцій в бухгалтерському та податковому обліку.



Директор __________ «____________________» ___________________ _____________


З наказом ознайомлені ___________________

___________________



Додаток 2

Затверджено

Директор _______ «__________________________»

_____________________ _________________


Офіційні правила акції до Дня працівника _________________ господарства


1. Загальні положення про акцію :

  1. Організатором Акції є __ «____________________________» (далі - Організатор).

  2. Акція проводиться станом на "__" ____________ 200_ року.

  3. Акція не є лотереєю або іншою азартною грою, що базується на ризику.

2. Положення про акцію по розпродажу по пільгових цінах:


2.1. В акції можуть приймати участь тільки повнолітні дієздатні фізичні особи - громадяни України, що постійно проживають на території України, а також юридичні особи, зареєстровані на території України.

2.2.В акції не приймають участі:

а) фізичні особи та юридичні особи, які не відповідають умовам, зазначеним у п.п. 2.1 даних правил;

б) співробітники й представники Організатора, афільовані особи, члени родин таких співробітників, а також співробітники й представники будь-яких інших осіб, які мають відношення до Організації й/або проведення даної Акції, а також члени їхніх родин.

2.3. З метою збільшення постачання сировини та формування позитивного іміджу підприємство при­йняло рішення про проведення акції у вигляді продажу товарів згідно переліку з пільговою ціною.

2.4. Встановлена пільгова ціна діє __ _____________ 200__ року в день працівника _____________________ господарства.

2.5. Пільгова ціна поширюються на вказаний в прилюдному оголошенні товар, зокрема наступний:

- Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.;

2.6. Пільгова ціна товару на період проведення акції становить 1 грн. (без ПДВ).

3. Додаткове положення про акцію

3.1.У випадку виникнення ситуації, що допускає неоднозначне тлумачення Офіційних Правил, і/або питань, неврегульованих цими Правилами, остаточне рішення приймається Організатором Акції. Рішення Організатора Акції є остаточним й оскарженню не підлягає.


Начальник відділу заготівлі _____________________________



У період проведення акції:


- продано за 1 грн. (без ПДВ) 71 подарунок.


В обліку ці операції матимуть вигляд:


п/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік, грн.

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

Одержано виручку від реалізації

- подарунків згідно переліку

301

702

85.2

71

При закупівлі

41 206,00

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641

14,20

ПЗ ПДВ–

14,20

ПК ПДВ при закупівлі– 41 206,39

3

Списано собівартість

- подарунків згідно переліку

902

281

71,00



4

Списано залишкову собівартість за рахунок Прибутку

949

281

41 135,39



4

Сформовано фінансовий результат

791

949

41 135,39



791

902

71,00



702

791

71,00




Список використаної літератури :


1.ЗУ «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 року № 283/97-ВР

2.ЗУ «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 року № 168/97 – ВР

3.ЗУ «Про захист прав споживачів» від 01.12.05 року № 3161-IV

4.ЗУ «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 року № 889-IV

Оголошення на сайті: www.____________com.ua (можна з додатком офіційних правил):


В зв’язку з Днем працівника ___________ господарства відділ заготівлі______________ ___________ «______________________» проводить акцію: тільки в день 19.11.07 року пропонує купити подарунок за пільговою ціною (1 грн.(без ПДВ)) на вибір:


- Домашній кінотеатр DR – 11 – 71 шт., закупівельна ціна за одиницю (без ПДВ) – 600,00 грн.;

Адміністрація _________ «________________________»




Категорія: Наші рекомендації | Додав: melitta (24.12.2008)
Переглядів: 10732 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 melitta  
1
Приємно чути такі відгуки...але хотілося б знати Вашу думку на рахунок того чи Ви вже, щось подібне використовували?

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]